18:18 Proiect didactic la limba română | |
Clasa: a VI-a Tema lecției: Adjectivul Tipul lecției: de sistematizare și consolidare a cunoștințelor Strategia didactică: Metode și procedee: conversația,explicația,exercițiul,observația,lucrul în echipă, jocul cubul,aprecierea verbaală, învățarea prin descoperire. Mijloace didactice: manualul, caietele, rebus,trenuțul cu proverbe,cub cu sarcini, fișe cu cerințe. Obiectiv de referință: Dezvoltarea capacității de operare cu noțiunea de adjectiv în vederea structurării unei comunicări corecte, efeciente și nuanțate Obiective operaționale: O – să recunoască adjectivul și substantivul pe care acesta îl însoțește; O – să realizeze acordul dintre adjectiv și substantivul a cărui însușire o exprimă; O – să grupeze însușirile care arată forma, culoarea, gustul,mirosul; O – să asocieze substantivele cu însușirile corespunzătoare; O – să descopere adjective cu sens opus sau asemănător celor date; O – să completeze enunțurile cu adjectivele potrivite; SCENARIU DIDACTIC Organizarea clasei Organizez colectivul de elevi pe grupe. Fiecare grupă are un anumit simbol.
II. Captarea atenției Pe o planșă pe tablă este expus un rebus (anexa 1)
conversație Ce cuvânt am obținut pe verticală? ADJECTIVUL
III Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale
conversație Cuvintele sunt prietenele noastre pentru că ele ne ajută să comunicăm, să ne înțelegem mai bine și să vorbim frumos și corect. Lecția de astăzi ne va ajuta să ne consolidăm cunoștințele despre acest prieten al nostru. Orice opinie a voastră este acceptată, nu se critică nici o părere.
Amintiți-vă! conversație euristică Ce este adjectivul?
Folosiți-vă cunoștințele! învățare prin descoperire 1.Ce culoare are rochia păpușii? 2. Ce gust are mierea pe care o mănâncă ursulețul? 3. Ce forcă are mingea? 4. Ce miros are trandafirul? Culoare Gust Formă Miros roșie dulce rotundă plăcut Completați tabelul.
Exerciții orale: 1.Spune adjective cu sens pous celui dat: cutat – murdar harnic-leneș mic-mare vesel-trist frumos-urât
2. Înlocuiește expresiile cu adjective potrivite: mort de oboseală- obosit ruptă din soare- frumoasă mort de foame – flămând numai ochi și urechi – atent
3. Schimbați substantivul în adjectiv: aur – auriu argint – argintiu trandafir – trandafiriu rugină – ruginiu tristețe – trist 4. Găsește câte un adjectiv pentru fiecare substantiv dat: rochiță- pene- obraji- copil- nor-
Trenul cu proverbe ( joc didactic) Acul ... haine ...... coase. (mic, scumpe) Buturuga .... răstoarnă carul .... . (mică,mare) Corabia .... fără cârmă .... se cufundă. (mare, bună) Paza .... trece primejdia ... . (bună,rea) Cubul I. Descrie Identificați adjectivele din propoziții: Jucăria noua s-a spart. Am un caiet îngrijit. Ce măr gustos! Ana are o rochie albastră. II Compară Realizați acordul adjectivului cu substantivele pe care le însoțesc: Iepurașii (fricos) se ascund în pădure. Am primit un cadou (frumoasă). Lalelele (roșu) au înflorit. Vulpea (viclene) mi-au furat o găină. III Analizează Treceți la numărul plural substantivele însoțite de adjective: foare vișinie – pădure pustie – nor plumburiu – lalea roșie – IV Aplică Schimbați poziția adjectivului față de substantivul pe care îl însoțește: fată frumoasă – mamă blândă - norul cebușiu – copil zglobiu - Evaluarea cunoștențelor, deprinderilor,priceperilor Tema pentru acasă Dintr-un coșuleț fiecare extrage o cutiuță.Înăuntru se afță numele unui coleg.Vor avea de alcătuit o compunere cu titlui Colegul (a) meu (mea), în care să scoată în evidență trăsăturile fizice și morale ale acestuia ( acesteia).
| |
|
Всего комментариев: 0 | |