18:51 Proiect didactic la literatura română | |
Clasa: a X-a Tema lecției: Amintiri din copilărie, de Ion Creangă Tipul lecției: de priceperi și deprinderi Strategia didactică: Metode și procedee: povestirea, expunerea, conversația euristică, discuție colectivă, jocul didactic, citirea expresivă, asaltul de idei, diagrama Venn, cubul, metoda R.A.I., diamantul ciorchinele, pălăriile gânditoare, explozia stelară, procesul literar. Mijloace didactice: manualul, caietele, fișe pentru munca pe grupe, CD-uri cu imagini în Power Point, tablouri cu personaje ale textelor.
Obiective de referință: sesizarea structurilor gramaticale corecte sau incorecte într-un mesaj ascultat;
Obiective operaționale: O – să citească expresiv, fluent și coerent un fragment din text; O – să povestească un fragment din text; O – să formuleze oral și în scris propoziții legate de conținutul textului; O – să utilizeze corect elementele de construcție a comunicării; O – să caracterizeze personajele după datele din text; O – să-și dezvolte capacitatea de selecție și sinteză; O – să sesizeze valoarea expresivă a textului; O – să-și cultive sentimente de prețuire față de operele literare. SCENARIU DIDACTIC Organizarea clasei Prezint un fragment din romanul autobiografic "Amintiri din copilărie" de Ion Ceangă. (elevii audiează fragmentul). conversație euristică Ce opere cunoașteți scrise de Ion Creangă?
Prezint în Power Point date biografice și imagini de la Casa memorială Ion Creangă. Se recită poezia În lumea lui Ion Creangă. ( Anexa1) Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale CUNOAȘTEREA TEXTULUI explicația Operele lui Ion Creangă ne trezesc sentimente de respect și admirație pentru limba noastră, ne înbogățește vocabularul și, poate din rândul vostru se va ridica un viitor povestitor. audiere Elevii audiază și urmăresc materialul prezentat descoperind din ce poveste face parte. (La cireșe). Un elev recită poezia-ghicitoare ( anexa2) ►Metoda R.A.I (răspunde, aruncă,întreabă) Care sunt personajele acestui text? Cu cine direa Nică să se ducă la scăldat? De ce nu i-a cerut cireșe mătușii Mărioara? Ce-a trebuit să dea tatăl lui Nică mătușii pentru paguba făcută?
Citirea expresivă a fragmentului Pupăza din tei.
►Metoda cvintetului (anexa3) Primul vers: Nică (subiecrul) Al doilea vers: două adjective (sensibil, zbuciumat) Al treilea vers: trei verbe ( se frământă, pledează,se spune) Al patrulea vers: (este legat de sat) Al cincilea vers: un cuvânt-sinteză (copilărie)
Fragmentul La scăldat . Elevii ascultă fragmentul. conversația Ce lucra Nică alături de fetele din sat? Cum l-a pedepsit mama pe băiat?
►Metoda Pălăriile gânditoare (anexa 4) Pălăria ALBĂ- povestitorul – informează Pălăria GALBENĂ- creatorul- aspecte pozitive Pălăria ALBASTRĂ- moderatorul- clarifi Pălăria ROȘIE- psihologul – spune ce simți Pălăria NEAGRĂ- criticul- aspecte negative Pălăria VERDE- gânditorul- generează
Evaluarea cunoștințelor, deprinderilor, priceperilor ►Metoda Cubului Fișa1 DESCRIE și notează într-un ciorchine însușirile lui Nică, notănd și faptele din care reies aceste insușuri (anexa 5) Fișa2 COMPARĂ însușirile lui nică cu însușirile mătușii Mărioara, realizând o diagramă (anexa 6) Fișa 3 ASOCIAZĂ cuvintelor următoare cuvinte cu sens asemănător: văratic,chelfăneală,stricăciune,a îndesa (anexa 7) Fișa 4 APLICAȚI cunoștințele și alcătuiți propoziții după schemele: (anexa8) S.m +P+C+A Ion și Maria așteaptă vacanța de toamnă. P.+S.+A.+C.+ S-au scuturat frunzele galbene ale copacilor din livadă.
Fișa 5 ANALIZEAZĂ subiectul și predicatul din propoziția: (anexa 9) Numai la dânsul și la vreo două locuri din sat erau cireși văratici.
Fișa 6 ARGUMENTEAZĂ sentimentul de ruține al băiatului. (anexa10) Se va realiza în perechi un diamant plecând de la personajul principal. (anexa 11)
Asaltul de idei : Elevii evocă năzdrăvăniile lui Nică, așa cum și le amintesc din operă. (anexa 12) Ce învățăminte a luat Nică din aceste întâmplari? Dar voi? Argumentați răspunsul. Exprimați-vă părerea! ► Explozia stelară (anexa 13) 1. Unde se desfășoară acțiunea? 2. Când se petrec faptele? 3. În ce gen literar se încadrează textul? 4. Cine participă la acțiune? 5. Ce mod de expunere am întâlnit în text? ►Proces literar (anexa 14) Judecata lui Nică – personajul principal al "Amintirilor din copilărie".
Tema pentru acasă: 1.Recomand elevilor să realizeze un portfoliu de proverbe și zicători din opera "Amintiri din copilărie" 2. De îndeplinit cadranele .
| |
|
Всего комментариев: 0 | |