Главная » 2016 » Ноябрь » 10 » Proiect didactic la literatura română
19:04
Proiect didactic la literatura română

Clasa a VII-a

Tema lecției: Rezumatul operei literare «Un on năcăjit”de M.Sadoveanu

Tipul lecției: de receptare a textului epic prin formarea priceperilor și  deprinderilor

Strategia didactică:

Metode și procedee: conversație (dialog),lectura expresivă,  problematizarea,modelarea, metoda

                           exercițiului,algoritmizarea,descoperire analogică;

Mijloace didactice: manualul,portretul scriitorului,material  didactic,rebus,fișe pentru munca pe grupe, fișe de muncă independentă;

Obiective de referință:

Cultivarea receptivității literar-artistice a elevilor;
Întrebuințarea vocabularului adecvat temei.

Obiective operaționale:

O1 – să cunoască ce este nuvela;

O2- să demonstreze că «Un om năcăjit este o nuvelă»;

O3- să caracterizeze personajele;

O4- să descifreze semnificația titlului , a unor cuvinte și expresii;

O5- să-și exprime părerea despre mesajul nuvelei și s-o argumenteze;

O6- să-și îmbogățească vocabularul;

O7- să demonstreze toleranță față de opiniile colegilor;

O8- să prezinte contraargumente obiective;

O9-să întrebuințeze cunoștințele acumulate în comunicarea orală și scrisă;

O10- să fie capabili să reproducă oral conținutul textului, pe scurt.

                                

                                 SCENARIU  DIDACTIC

Organizarea clasei
Actualizarea unor cunoștințe și impresii de lectură
Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale
Cunoașterea  textului

 

Amintiți-vă!          Conversație euristică(dialog) (anexa1)

Încercăm să explicăm titlul povestirii;
Să demonstrăm că «Un om necăjit»  într-adevăr este o nuvelă;
Numim personajele acestei nuvele;
Îl caracterizăm pe Niculăieș;

COPACUL IDEILOR(modelarea) (anexa2)

                  Trăsăturile fizice

                 Trăsăturile morale

Citim din manual momente potrivite

 

Lucrul pe grupe (anexa3)

Grupa I

Sarcina:

Vă imaginați că sunteți un trecător care asistă la dialogul dintre Niculăieș și autorul povestirii.

Scrieți ce gănddește șe ce simte trecătorul despre ceea ce aude și vede, răspunzând la întrebările:

Ce ai gândit când Niculăieș i-a spus autorului că este supărat?
Ce ai simțit când copilul de opt anișori a spus că un căruțaș a lovit oaia pe care mama lui i-a lăsat-o cu limbă de moarte?
Ce ai făcut și ce ai spus când ai auzit că băiețașul, care nu mai are mamă, este foarte necăjit?

 Grupul  II

             Sarcină:

Imaginați-vă că ești un prieten bun cu Niculăeș. Scrie un dialog între tine și el după ce acesta a spus că mioara preferată a fost lovită de căruțaș.

Întrebări:

Ce ar trebiu să-l întrebi pe Niculăeș ca prieten, ca să înțelegi mai bine ce e în sufletul lui?Care ar fi răspunsul lui?

2.Ce ar trebui să-l întrebi, ca să  înțeleagă că, odată cu trecerea timpului, oaia își va reveni?

 

Grupul  III

Ce ar trebiu  să spui tu, ca prieten al lui Niculăeș, pentru a-i dovedi că ești un prieten sdevărat?Ce ar trebui să răspundă el?

Numiți câteva proverbe despre prietenie.

1.Prietenul bun la nevoie se cunoaște.

2.Nu avea o sută de bani, dar o sută de prieteni.

3. Prietenia nu se cumpără pe bani.

                            REDAREA CONȚINUTULUI POVESTIRII

Ciorchinele (anexa4)

 ( lucrul frontal) elevii vin pe rând la tablă și complectează ciorchinele.Se notează în caiete.

Întroducere:

Aspectul de viață prezentat
Locul în care se desfățoară acțiunea
Anotimpul

Cuprins:

Subiectul povestirii
Personajele
Caracterizarea personajului principal (pe scurt)
Sentimentele autorului

Încheierea:

Împortanța acestei povestiri
Părerile elevilor despre întâmplarea relatată de autor.

 

Rezolvarea rebusului (anexa5)

Numele autorului povestirii «Un om necăjit» este ......
Copilul era tare.....
Copilul are părul (buhos)....
Prenumele autorului povestirii....
Copilul avea  opt .........
Mama s-a lăsat o ........
Fluier scurt din lemn sau ....
Copilul s-a ..... ...înainte de vreme.
El are ....... de oile lui.

10.Pe copilul de opt ani îl chema...

     11.Niculăeș  stă de vorbă cu....... povestirii.

Am aflat titlui povestirii  «Un om necăji»

 

Planul de idei (anexa 6)

Scheletul de recenzie (anexa7)

Peramida povestirilor (anexele 8-9)

 

Temă pentru acasă:

De alcătuit o compunere discriptivă  «Copilărie fericită»

Redați-l  printr-un desen  pe Niculăeș.

 

 

 

 

Просмотров: 511 | Добавил: ghicu2012 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar