22:00 Proiect didactic la literatura universală | |
CLASA X-a Obiectul: LITERATURA Tema:Aleksandr Sergheevici Puşkin. Date bio-bibliografice Romanul în versuri Evghenii Oneghin Structura şi problematica romanului Tipul lecţiei: de receptare a textului liric prin formarea priceperilor şi deprinderilor Strategia didactică: metode şi procedee: descoperirea inductivă prin investigare,
mijloace didactice: portretul scriitorului, Obiective operaţionale: Să facă cunoştinţă cu cele mai importante date din viaţa şi activitatea scriitorului rus A.S.Puşkin. SCENARIU DIDACTIC Organizarea clasei Actualizarea cunoştinţelor elevilor AMINTIŢI-VĂ! Conversaţie euristică(dialog autentic) Ce ştiţi despre marele scriitor rus A.S.Puşkin? „Mi-am ridicat un monument nemuritor, Spre el norodul calea n-a uita...”
Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţoinale
Momente din viaţa şi activitatea scriitorului A.S.Puşkin
Expunere euristică
Date biografice
A.S.Puşkin – cel mai mare scriitor rus. Deschizător de drumuri în literatura rusă, reînnoind-o în toate genurile, ca poet, prozator, dramaturg. A cântat bucuriile şi durerile poporului său, a valorificat în opera sa tradiţiile naţionale, folclorul şi istoria patriei. El este creatorul liricii moderne ruse, al poeziei de meditaţie filosofică, iniţiatorul romanului istoric, al nuvelei sociale.
Aprecieri critice „Numele lui Puşkin e veşnic, veşnic ca şi versurile sale. În creaţia lui văd frumuseţea sufletească a poporului şi înţelepciunea veşnică.” Pablo Neruda „Puşkin a fost un geniu fără asemănare.” Nicola Vapşarov Metoda exerciţiului Întrebări de evaluare Care momente din viaţa lui A.S. Puşkin v-au impresionat mai mult? „Dea Domnul să mai fii cândva iubită Aşa adânc, aşa gingaş cum te-am iubit!”
OBSERVAŢI! Ca poet A.S.Puşkin a abordat specii variate: epistole, romanţe, balade, elegii, satire, poeme dedicate iubirii, prieteniei, naturii şi elanului revoluţionar al vremii. A scris peste 800 de versuri lirice. Frumuseţea gândirii, frumuseţea vieţii, frumuseţea sentimentelor – iată sensul principal şi conţinutul liricii lui Puşkin.
Romanul Evghenii Oneghin – frescă a societăţii ruse Expunere euristică Prezentarea generală a subiectului
Cunoaşterea textului Folosiţi-vă cunoştinţele! Lectura expresivă a textului (fragmente) Dicţionar a delecta – a face plăcere cuiva
Universul romanului Descoperire inductivă Personajele Despre cine e vorba?
„Trecea în lume drept savant Dar , ce e drept, şi cam pedant”.
„Om liber, tânăr, plin de glorii...”
„... Mereu tăcută Mereu pe gânduri, abătută, Chip sperios, de căprioară...”
Interpretarea textului Exprimaţi-vă părerea!
Lămuriţi sensul cuvintelor. Ale cui sunt? „ Ades şi eu , în goana vieţii Cu drag visam la fericire” Ce este fericirea?
Descoperirea inductivă Cum credeţi, care este problematica romanului Evghenii Oneghin?
Expunere euristică explicativă Romanul Evghenii Oneghin reprezintă capodopera creaţiei lui A.S.Puşchin, e o concentrare a experienţei artistice anterioare a scriitorului. Poetul descrie în roman ca într-o oglindă societatea rusă de la începutul sec.XIX. Autorul şi-a pus drept scop să analizeze în mod obiectiv şi realist lumea contemporană cu toate contradicţiile ei.
OBSERVAŢI! Descoperirea inductivă Romanul Evghenii Oneghin se deosebeşte prin bogăţia de idei şi sentimente, se referă la o gamă întreagă de probleme social-politice, de morală şi literatură, fiind numit pe bună dreptate „o enciclopedie a vieşii ruse”. Exprimaţi-vă părerea!
Problematizarea De ce Puşkin îţi caracterizează paginile din romanul său uneori ca fiind „aproape vesele”, iar alteori „aproape triste”?
Evaluarea cunoştinţelor Întrebări de evaluare Când a apărut romanul în versuri Evghenii Oneghin? „Soarta mea Şi-o –ncredinţezde astăzi şie Şi lacrimi vărs în faţa ta Cerându-şi sprijin şi frăţie...”
Temă pentru acasă Referat „Romanul Evghenii Oneghin – frescă a societăţii ruse”.
| |
|
Всего комментариев: 0 | |