21:55 Proiect didactic la literatura universală | |
CLASA: a IX-a DISCIPLINA: Literatura (română și universală) SUBIECTUL LECŢIEI: Tragedia „Romeo și Julieta” de William Shakespeare TIPUL LECŢIEI: de recapitulare OBIECTIVE OPERAŢIONALE La sfârșitul lecției elevii vor fi capabili: O1 Să sistematizeze cunoștințe de teoria literaturii; O2 Să-și dezvolte abilitățile de comunicare orală și în scris; O3 Să aplice concepte operaționale (dialogul, monologul...); O4 Să distingă particularități stilistice si de compoziție ale textului ; O5 Să-și manifeste gândirea critică în raport cu teme prezente în piesa citită ; O6 Să fie interesați de opere fundamentale ale literaturii universale ; O7 Să-și valorifice ideile formate în urma lecturii, dar și deprinderile individuale ; O8 Să-și dezvolte încrederea în propriile posibilități de comunicare.
STRATEGII DIDACTICE: METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, brainstorming , dezbaterea, metoda exploziei stelare, lucrul în grup FORME DE ORGANIZARE: pe echipe, frontal şi individual.
RESURSE MATERIALE: fişe de lucru (portofoliu), cărți, manual, , flipchart, planșe, audiție muzicală, prezentație multimedia. Scenariul didactic Moment organizatoric. Notarea absenţilor, pregătirea materialelor necesare. Captarea atenției și asigurarea momentului afectiv. Prezentație multimedia. Importanța operei alese pentru recapitulare. Verificarea cunoștințelor anterioare Brainstorming Cum ne ajută literatura să ne înţelegem mai bine?
Anunţarea titlului lecţiei, a principalelor obiective operaționale
Desfășurarea lecției. Metoda exploziei stelare Cine sunt personajele tragediei?
Lucrul în grup Elevi să împart în următoarele grupe : liderii, scriitorii, teoreticienii, actorii, și artiștii. Se solicită elevilor să rezolve sarcinile specifice fiecărui grup primite în câte un plic și să convingă audiența prin mijloace proprii de frumusețea și dramatismul scenelor alese. Grupa I: Referindu-se la primul act al piesei va rezolva următoarele aplicații: 1. Definiți și exemplificați monologul dramatic. 2. Identificați mijloace artistice care dau plasticitate limbajului dramatic. 3. Cât de importantă este imaginația în literatură (teatru)? Dezbateți!
Grupa a II-a: Referindu-vă la actul al doilea din tragedia „Romeo și Julieta”: 1. Explicați ce este dialogul dramatic. 2. Precizați etapele (fazele) îndrăgostirii celor doi eroi, menționând motive care construiesc tema iubirii. 3. Iubirea dintre Romeo și Julieta este exemplară? Dezbateți!
Grupa a III-a: 1. Relatați scena cea mai dramatică din actul al III-lea. 2. Menționați câteva scene în care comicul și tragicul se amestecă. De ce? 3. Cine este vinovat pentru consecințele tragice ale duelului? Dezbateți.
Grupa a IV-a: 1. Identificați, în actul al patrulea, personaje secundare și episodice precum și modalități de a extinde spațial și temporal cadrul piesei de teatru. 2. Prezentați câteva simboluri din acest act (otrava, somnul, exilul). 3. Dezbateți absurdul situațiilor care vor îndrepta acțiunea piesei spre deznodământ.
Grupa a V-a: 1. Redați cât mai emoționant finalul tragic al piesei. 2. Desprindeți câteva din semnificațiile deznodământului reliefând importanța sa. 3. A meritat sacrificiul celor doi eroi? Dezbateți!
Aprecierea cunoștințelor. Se va aprecia răspunsurile elevilor, verbal și prin note.
Temă pentru acasă. Elevii vor avea de realizat o compunere pe tema: „Cea mai frumoasă poveste de dragoste”
| |
|
Всего комментариев: 0 | |